Hur fick vi idén? Om vårt projekt.

Under upptaktsdagarna i augusti hade vi förmånen att få besök av Josef Sahlin som arbetar på Årstaskolan. Josef Sahlin berättade om ett romanprojekt som han gjort tillsammans med sina elever. Mina kollegor blev väldigt inspirerade (jag låg hemma med gipsat ben!!!) och ville gärna göra ett romanprojekt där skrivandet har vissa ramar. Vi har inspirerats och använt oss av idén och upplägget och haft stor nytta av att haft ett upplägg att utgå ifrån. Vi har med vårt skrivprojekt arbetat med klasser i år 2.

Vi har också försökt förenkla och knyta an till vår läsebok, Diamantjakten av Mats Wänblad (2012) Natur och Kultur: Stockholm, vårt tema om barn i andra länder och läsförståelsestragier som vi arbetar med utifrån handledningen och arbetsboken till Diamantjakten. Arbetsboken Diamantjakten är skriven av Ingela Feldt och Pia Hed Andersson (2012) Natur och Kultur: Stockholm som båda idag arbetar på Rösjöskolan som specialpedagoger. När vi arbetar med läsförståelse och strategier för att förstå en text (läsa och skriva) har vi använt oss av   Barbro Westlunds bok Att undervisa i läsförståelse. Lässtrategier och studieteknik för de första skolåren. (2009) Natur & Kultur: Stockholm

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *